كُن أحد المُعجبين

#
  • الرئيسية
  • » » احذروا هذا الدواء..انه سم قاتل



    أردنا أن نلقى الضوء على موضوع فى غاية الأهمية لبعض الأشخاص الذين لا يجدون من يسمعهم ولا يتناقشون معه فى هذا الموضوع وأوضح لكم بداية أن الحديث فى هذا الموضوع بهدف مد يد العون لمن وقع أسيرا لهذا السم القاتل وسوف أبدا كلامى بتعريف هذا الدواء ثم ندخل بعد ذلك فى ظاهرة إدمانه


    الترامادول أو الترامال أو الأمادول أو الترامكس أو الألترادول.. إلخ، عبارة عن مسكن أفيوني فعال في علاج الآلام الحادة أو المزمنة بما في ذلك آلام ما بعد الجراحة، وآلام الولادة والعمليات القيصرية كذلك الألم الناشئ عن أسباب أخرى مثل السرطان وإذا وصل إلى درجة التعود يضطر الشخص إلى مضاعفة الجرعة للحصول على التأثير،
    ولابد أن يسحب تدريجياً بعد هذه النقطة، وأعراضه الجانبية تبدأ من الصداع والدوار والغثيان وتصل إلى التشنجات وصعوبة التنفس وخلل وظائف الكبد، وله تفاعلات خطيرة مع أدوية أخرى مثل الأمفيتامين والسيميتدين ومضادات الاكتئاب وحتى الكولا! باختصار هو دواء لا يستعمل إلا بمنتهى الانضباط،وحسب تعليمات الطبيب المعالج وعدم تكراره بدون مراجعة الطبيب إلا وسوف يؤدى ذلك لا محاله لإدمانه والتعود عليه.
    إن تعاطي الترامادول في شكل مستمر يؤدي إلى إدمان من الصعب التخلص منه، ويسبب تهتك في جزء من خلايا الدماغ، وخلل في وظائف الكبد والكلى وصعوبة في الرؤية وفقدان الشهية، وتصرفات غير محسوبة، قد تتسبب في مشكلات مجتمعية عدة، علاوة على الضعف الجنسي الحاد الذي يصعب علاجه، والخمول وعدم الرغبة في العمل أو الدراسة، وحال من الاكتئاب الشديدويستخدم في شكل كبير وخارج عن السيطرة في بلدان العالم الثالث، وكبديل من المخدرات، وكدواء معيق للقذف السريع عند الرجال أثناء .
    الجماع، وحالياً للهروب من المشكلات الحياتية ومن ضغوط اقتصادية واجتماعية وفى هذه الصورة بعد مخاطر الترمادول على جسم الانسان ونتمنى من اعضاء إستشارة طبية والجميع ان يقوم بنشرها لتوعية المجتمع من مخاطر هذا الدواء القاتل

    أعراضه الإنسحابية عند التوقف عنه خطيرة أيضا" و التي تكون عادة مصحوبة باٍرتفاع ضغط الدم، التعرق، الأرق، الأهوال الليلية، القلق، رهاب الخلاء من الأرض الفضاء، أزمات في التركيز، تقلصات عضلية، حركات بسيطة لا اٍرادية، عدوانية، تهيج، فقدان الذاكرة المؤقت.
    
    الأن أفسح لكم المجال لمن له تجربة مع هذا السم أقصد الدواء القاتل ليشاركنا بتجربته ومن وقع أسيرا له لنحاول حل مشكلتنا من خلال المناقشة والصراحة والمواجهة ..أنتظر مشاركتكم

    About zdny3lman

    Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
    »
    الموضوع التالي
    رسالة أحدث
    «
    الموضوع السابق
    رسالة أقدم

    هناك 23 تعليقًا:

    غير معرف يقول...

    طيب ازااااااااااااااااااى الواحد بيتخلص منه

    غير معرف يقول...

    http://www.fizirt.com

    شراء أو تجديد بطاقة الجزيرة الرياضية +1 ، +2 ، +3 ، +4 ، +5 ، +6 ، +7 ، +8 ، +9 ، +10 ، HD



    Achat de la carte AL JAZEERA SPORT +1, +2, +3, +4, +5, +6, +7, +8, +9, +10, HD



    Purchase of the card AL JAZEERA SPORT +1, +2, +3, +4, +5, +6, +7, +8, +9, +10, HD

    Hafez يقول...

    carzz lovers only

    غير معرف يقول...

    احنا عدنا ممنوع من الصرف بدون وصفة طبية

    غير معرف يقول...

    ياأخي نحن عندنا بكميات
    ويوجد في أقرب الأماكن

    اسف لاني كنت طيب ذياده يقول...
    أزال المؤلف هذا التعليق.
    اسف اني كنت طيب ذياده يقول...

    للاسف انا اعرف ناس كتيييييييييييييييير يعتبر مدمنه واتعوددت عليه ف حجات كتير منها الواحد فيهم مابيعرفشي يقابل مراته غير بربع او نص او برشامة وهكذا حسب حالته الماديه ... ولو قابلها من غيره يبقي يوم نكد نكد
    فهل لو بطل التعاطي .. وبد فترة مثلا ...
    تعدي الليله اياها من غير نكد؟؟

    غير معرف يقول...

    انا خدته بس فتره الامتحانات السنادي علشان اعرف اسهر بصراحه كان بيخليني اسهر اوي فعلا وكنت بركز اوي بس فعلا تقريبا بعد ساعتين بيجي صداع بس لو اكلت الصداع بيروح وعادي وهو فعلا بيسبب المشاكل دي كلها بس معتقدش انها توصل للادمان وشكرا...

    Lina يقول...

    ماهي اللحلول لمعالجته بدون مشاكل ???????

    غير معرف يقول...

    انا ادمنته بقالى5 سنين جبلى كهربا زيده فى المخ مع نوبات صرع وتشتجات انا خفيته خالص بس بيجيلى ساعات حركات لا اراديه ربنا يعفى عنا جميعا

    غير معرف يقول...

    يستحمل يوم نكد أوممكن بدل الربع أوالنص يستخدم معلقه عسل أبيض قبل المقابله وان شاء الله ربنا يوفقه بس يحط في باله أن كده أحسن من الزفت ده وعن تجربه لواحد صحبي

    غير معرف يقول...

    لو انم فعلاً مهتمين بهذا الموضوع الخطير فهذا في راي اول خطوة لتحذير المبتدئين في تعاطي الترامادول او من يفكر في تعاطية لكن الخطوة الأهم هي عمل طريقة تواصل بينكم وبين مدمينيه وهم من راي حوالي 40% من شباب مصر وهذة النسبة ليست بنسبة صغيرة وعلي فكرة أنا واحد من مدمنين الترامادول وأعرف كل عيوبة لكن لا استطيع الأبتعاد عنه وكم اتمني ان اجد في الموقع الخاص بكم حل لمشكلتي ومشكله كثيرين مثلي وعلي فكرة انا بأعمل بوظيفة جيدة جداً ولست من الناس المشبوهين متزوج وعندي أولاد ومتعلم ومستوايا الأجتماعي جيد ولكن عندما أجلس يومياً وبدون مبالغة في كلمة يومياًمع نفسي وأفكر بهذه المشكلة الكبيرة التي ورطت نفسي فيها أجد نفسي لا أساوي أي شئ بالمرة وانا قولتن هذا الكلام لسببين أولهم هو اني اتمني أن أجد أحد يساعدني بجد في حل مشكلتي والسبب الثاني هو ان كل من سيقرأ كلامي هذا ان واثق انه سيحس بكل كلمة انا كتبتها ويتنصور مدجي المعاناة التي أعيشها فيكون كلامي عبرة لكل شاب بيحب نفسة وبيحب بيتة وطبعاً في المقام الأول بيحب ربنا فلو احد يستطيع مساعدتي فيكتب لي اي شئ في هذا الموقع وكل من قرا كلامي يأخذة عبرة له والله شهيد علي كلامي ومصدقيتي ( يا رب ساعدني وأرسل لي من يساعدني )

    غير معرف يقول...

    بالله عليكم حد يساعدنا في معرفه خطوات التخلص من الهباب ده

    غير معرف يقول...

    منتشر جدا وخصوصا التامول والمشهور بالتفاحه بس ده من عائلة الترامادول برده ؟

    غير معرف يقول...

    أشرب بانجو

    غير معرف يقول...

    أنا كنت أحد مدمني هذه اللعنة المسماة بالترامادول او التريمال او غيره من الاسماء المعروفة
    أخدته في البداية كعـلاج لبعض الآلام ولأننا كنا نعمل حتى لا نشعر بالتعب
    وكنت آخده بشكل عادي , يعني مو فارقة أخده ولا لأ
    لكن بعد فترة صرت اخده بشكل عادي
    يعني وصلت الحبتين بالاسبوع
    لكن الاوضاع اللي مرينا فيها من ضغظ نفسي و و و و الخ
    اصبحت في البداية آخد ربع حبة في اليوم
    لكن بعد فترة بطلت تعمل معي شئ . صرت ازود شوي يعني صرت آخد نص حبة , واستمرت عليها وصرت أزود نص حبة او حبة وآنا لا اعرف وين رايح
    توهت كتيييييير
    وصلت آخر شي بشكل يومي 9 حبات
    طبعا في السهرات كنت ازود
    صار معاي مضاعافات كتيرة
    وكنت امر بأمراض وما تفرق معي
    كنت زهقان من الدنيا واقول ما اموت ايش يعني
    لكن انصدمت باكتر من صدمة جعلتني اعيد تفكيري كله
    وانا في الفترة هاي كنت بعيد عن ربنا وبعيد عن ديننا
    وكل اللي بعرفهم متل هيك
    كنا مقضيناها كوتشينه ولعب ع الكمبيوتر وعلي النت وفسح وحاجات متل هيك
    لكن مرت معاي قصص خلتني اقف عندها
    والحمد لله اللي ربنا ما استجاب لنا ولا ضرنا ولا عمل فينا شي في الفترة اللي كنت اشرب فيها هذا الشي
    انا قعدت اربع سنين علي الاقل وانا مدمن عليه
    ولما بطلتو قعدت 3 شهور وانا ببطل فيه
    وصلت لتلات حبات ونص وقطعتو مرة واحدة ما قدرت اصمد يوم
    ورجعت اله تاني وصرت اخد خمس حبات
    لكن الحمد لله صرت اخفف كل اسبوع نص حبة او حبة
    لعند ما وصلت للحبة
    قعدت اخد حبة لمدة اسبوع والاسبوع اللي بعديه صرت اخد نص في اول النهار ونص تاني في منتصف النهار
    وبعدها قعدت اسبوع ونصف وانا باخد نص حبة
    وبعديها قعدت اخد ربع في اليوم وربع في منتصفه
    لعند ما وصلت للربع وبحمد ربنا قدرت ابطلو
    الحمد لله الحمد لله اني قدرت أبطل اللعنة هاي
    لكن قعدت يمكن اسبوع بعد تبطيلو ما اعرف انام وكوابييس كتيرة اذا غفيت بعد معاناة وكنت ابكي في بدايتها
    لكن ظليتني صامد واقسمت اني ما أخده

    لكن اللي بجد خلاني ابطلو اني بديت اصلي وعرفت طريق ربنا
    كل ما يجيي علي بالي اروح اصلي وانساه

    وهيني الان والحمد لله ولا بيجي علي بالي والحمد لله
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله اني قدرت ابطله

    انا نشرت هذا المنشور ليكون عبرة للمدمنين عليه
    انجدوا نفسكم قبل فوات الاوان
    انا مرضان منه وعنيت كتير منه وأصابني بعض الامراض لاني قعدت فترة طويلة اخده وبنسبة مش بسيطة

    اتركه بشكل تدريجي وإلجأ إلى الله والله سوف يعينك علي الاقلاع عنه


    اعتذر ان أخطأت في أي شئ
    ولكن هذا ما حصل ,, ليس بالتفصيل وبشكل مختصر
    لكن لما رأيت الموضوع حبيت أضع تعليق لما حصل معي
    لعل وعسى ان يكون دفعه لأخوتنا الذين وقعو في هذا الفخ إن يخرجوا

    اخوكم

    غير معرف يقول...

    الحمد لله انا في السليم و مليش في الجو دا بس ليا صاحبي في بداية التعاطي و قولت لاهلو حماية لية انا خسرتو اه بس انقذت حياتو

    غير معرف يقول...

    الترمادول ، هيه ماده منشطه مبهجه مضاده للاكتئاب ، ندخل ف الموضوع علطول عايز تبطل الترمادول وعندك النيه يبقى خليك معايا دقيقه 1- اشرب 3 كوب من اللبن يوميا طب مفيش لبن كل يوم يبقى تاكل 3 ثومات على الريق 3- كده كده بتبقى نايم طيب عندى شغل يبقى تعمل حاجه تشرب كل يوم كوباية عصير قصب وياريت اللبن يكون متوفر كل يوم لمدة لا تقل عن اسبوع وبعد اسبوع والله هتحس ان انت عايش بجد مش هتمشى تبص وراك مش هتبقى رغاى ومبتفصلش هتتعامل مع مراتك حلو وولادك من غير ما تاخد الترامادول هتحس انك عايز تاكل هتحس بفرق كبير اهم حاجه اللبن لان اللبن بينضف اى مخدرات فى الجسم وايه المشكله لما تنام اسبوع جرب ولمدة اسبوع وياريت متشربش سجاير لمدة اسبوع ولو بطلتها يبقى احسن خليكو فاكرين اللبن اهم حاجه والثوم الاتنين بيخرجو السموم من الجسم

    غير معرف يقول...

    ربنا يعافي الجميع

    mahmoud يقول...

    انا ممكن اقولكم على طريقه طبتيلو وهى سهله جداااااا.....
    اولا . تخفف الجرعه نسبيا كل يوم فمثلا لو بتاخد 4 حبيات كل يومين تفقد ربع حتى ياتى يوم وتاخذ ربع وبعدين تبطل ومش تقف على طول لا علشان الاعراض الجانبيه صعبه جدا ولكن تدريجيا...
    وبالنسبه للى يساعدك فى الادويه : 1 امبول اسمه ديبوفيت للاتهاب الاعصاب تاخده كل يومين
    2 فتامين اسمه بجونسون يحتوى على غذاء ملكه النحل
    3 امبول اسمه ديكاا لبناء العضلات المهتكه من العقار
    ومع العلم مع شرب اللبن بكثره كل يوم حتى يتفرغ جسمك من الماده الصفراء الذى بداخل المعده وهيصعب النوم بس ممك تاخد منوم اسمه (( سيستا )) هو متداول فى الصيدلايات بس يوم ويوم مش كل يوم حتى لا نخرج من مصيبه ندخل فى اخرى وحاول قدر الامكان راحه اعصابك ولو بتدخن حاول قله التدخين فى الفتره دى
    وامتنع عن المنبهات مثل الشاى والقهو وغيره واشرب القصب والعصائر واللبن
    وعلى الريق ملعقه عسل ابيض كبيره وقبل اى شى الاستعانه بالله العظيم والصلاه لان الصلاه تنهى عن الفحشاء والمنكر
    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    غير معرف يقول...

    افادكم الله كل الكلام دا حقيقى وانا كنت مدمن البرشام دا وكنت باخد 5حبيات فى اليوم يعنى حوالى 1000 ملى يوميا ووقعت منه فى يوم وجالى تشنجات وكهرباء فى المخ وحولت ابطله فجأه بس مش قدرت بس بالتدريج قدرت اخفف الجرعه واحده واحده واستحمل الارق وقله النوم وعشان تطلع من حاله الاكتئاب اللى هتصيبك لما تبطله فى اول الامر لازم تقرب من ربنا وتصلى وهتلاقى نفسك واحده واحده بتنساه وهترجع نشيط وهتموت حاله الكسل اللى كانت فيك وعلى فكره فى ناس بتاخده ومش بيجيب معاها نتيجه ولا فى القذف ولا فى الحاتله النفسية وناس بتاخده يخليها تسهر وتتكلم وتضحك ونشيطه بس ليه الواحد يخلى حبية تتحكم فى سلوكه وفى مزاجه ويارب كل واحد بياخده يقدر يبطله بس لازم العزيمه والاصرار عشان مش ترجعله تانى لانه فى اول الامر بتستسهل تاخد نص عشان تنام او عشان تشتغل هو اسبوع وهترجع طبيعى ونشيط وربنا يوفق الجميع

    أغلفة تايم لاين2012 يقول...

    ربنا يحفظ الجميع

    غير معرف يقول...

    طالما وان الببتنترات موجودة في القات .. فأكيد ان فعله واستقباله للجسم يزداد اضعاف المرات .. فمابالكم ... في بعض الشباب الذين يتعاطون القات ويستخدمون الترامادول وغيره من المركبات المسكنه !!!؟

    يتم التشغيل بواسطة Blogger.